Forest@ Home Page
Forest@ is the journal of the Italian Society of Silviculture and Forest Ecology
ISSN 1824-0119
Reg. no. 16/2004 (Court of Parma, Italy)
SISEF Home Page
  :: Last Issue :: Archive :: Search :: Newsletter :: On-line Services :: Manuscript Submission :: Editorial Note :: iForest ::  
Google Search 
Editorial Board
Editorial Policy
Authors Guidelines
Referees Guidelines
Copyright
Privacy
Mail to Forest@
Last Issue
Previous Issues
Search Archives
Search by DOI
Google Search
Special Sections
Authors Index
Download Center
Reprints
Newsletter Issues
Search News
Submit a News
On-line Service
Personal Manager
TOC Alert Service
Newsletter Alert
On-line Service
Personal Manager
Credits
SISEF
logo

News & Views

Training course in silviculture: a useful comparison among expert group people

Roberta Berretti, Nicola Moretti, Corresponding author Renzo Motta

Abstract: The results are presented of a training course in silviculture performed in experimental areas located in oak and beech woods in Basilicata (Southern Italy). In particular, the different choices made, in terms of thinning, by different groups of experts who worked independently in these areas are quantitatively summarized and discussed.

Keywords: Silviculture, Course, Southern Italy, Basilicata, Beech, Oak

Citation: Berretti R, Moretti N, Motta R, 2006. Training course in silviculture: a useful comparison among expert group people. Forest@ 3 (1): 15-19. [online 2006-03-17] URL: http://www.sisef.it/forest@/show.php?id=347

Dal 20 al 22 giugno 2005, la Società Italiana di Selvicoltura ed Ecologia forestale (SISEF), in collaborazione con l’associazione Pro-Silva Italia e con il Dipartimento di Scienze dei sistemi colturali, forestali e dell’ambiente dell’Università della Basilicata, ha organizzato un corso di selvicoltura dal titolo Selvicoltura in faggete e cerrete dell’Appennino meridionale, che ha visto la partecipazione di una trentina di tecnici e professionisti del settore.

L’obiettivo del corso era quello di confrontare in modo rigoroso e quantitativo impostazioni e metodi di operare da parte di tecnici che a vario titolo hanno responsabilità gestionali nei boschi della Basilicata e dell’Italia meridionale in genere. Si tratta di una iniziativa che fa riferimento alla necessità, da molti condivisa, di una formazione âcontinua’ per chi opera in selvicoltura.

Sulla base di esperienze analoghe effettuate in Italia settentrionale e nei paesi centro-europei il corso è stato suddiviso in una parte teorico-metodologica, svolta in aula, e in una parte applicativa, nel corso della quale si è provveduto alla simulazione di âmartellate’ all’interno di aree di saggio opportunamente predisposte.

Berretti et al. (2006). Forest@ 3 (1): 15-19. Page 1/11 :: Back :: First :: Prev :: Next :: Full View :: Info ::

This page has been visited 3204 times

Versione Italiana Italiano
Forest@ is covered by
DOAJ, Google Scholar and other on-line databases
Forest@ RSS feeds RSS Services
By authors
    Berretti R
    Moretti N
    Motta R
By keywords
    Silviculture
    Course
    Southern Italy
    Basilicata
    Beech
    Oak
© Forest@ - All rights reserved: any part of this journal cannot be reproduced,
copied and/or spread in any way without explicit permission of the publisher,
except for personal use.

Director: Marco Borghetti
Web Manager: Gabriele Bucci
ISSN 1824-0119
Valid CSS! Valid XHTML 1.0!

These pages have been optimized for a screen resolution of 1024 x 768 pixels
Tested browsers (PC): IE6.0+, Netscape 7.0+, Firefox 1.0+; Opera 8.51+
Tested browsers (Mac): Netscape 7.0+, Firefox 1.0+, Safari
We suggest Mac users to browse these pages with Safari

Powered by: MySQL web site PHP web site
Geomap Counter